DİŞ AÇMa

GENEL İLKE

Diş açma işleminde, mevcut lastiğin kauçuk katmanından kauçuğun çıkarılmasıyla kanal derinliği yeniden oluşturulur.

Diş açılabilir MICHELIN lastiklerinde, lastiğin yanak bölgesinde “U” sembolü veya “DİŞ AÇILABİLİR” (DİŞ AÇILABİLİR) ibaresi yer alır.

Kamyon lastiklerine diş açma, lastiklerin güvenliğinin ve performansının artırılması için Karayolları Kanunu (24/10/94 tarihli kararın 4. maddesi) uyarınca yetkilendirilen ve E.T.R.T.O. (Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonu) ve A.F.N.O.R. (Fransız Standardizasyon Kurumu) (NFR12714 standardı) ile önerilen bir işlemdir.

NEDEN DİŞ AÇILIR?

DAHA UZUN ÖMÜRLÜLÜK

Lastik kanal yüksekliğinin yeniden düzenlenmesi yoluyla gerçekleştirilen diş açma işlemi, hem yeni MICHELIN lastiklerinde hem de kaplanmış MICHELIN Remix lastiklerinde kilometre performansını ortalama %25 artırır(1).

DAHA FAZLA YAKIT TASARRUFU

%5’e varan yakıt tasarrufu sağlayın(2).

Lastik en düşük yuvarlanma direncindeyken gerçekleştirilen diş açma işlemi, yakıt tüketimini de optimize eder.

Yakıt tüketiminin en düşük olduğu dönemde diş açma işlemi sonrası %25 ekstra kilometre yol katedilebilir.

DAHA İYİ YOL TUTUŞU

Daha iyi yol tutuşu ve daha yüksek güvenlik. Diş açma işlemi, yüksek kanal derinliğini yeniden oluşturarak daha iyi yol tutuşu ve sürüş güvenliği sağlar. Diş açılmış lastikler ıslak yollarda daha iyi çapraz yol tutuşu sağlar ve aynı türde aşınmış lastiklere kıyasla yaklaşık %10 daha fazla çekiş gücü sunar.(3).

ÇEVRE ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİZİ AZALTIN

Düşük CO2
emisyonları

Daha az atık

Daha az
malzeme

Yakıt tüketimini azaltan ve kilometre performansı potansiyelini iyileştiren diş açma işlemi çevreye faydalıdır.

Diş açma işlemi, aracın en az yakıt kullandığı dönemde lastik ömrünü uzatır. Bu sayede, 100 km’de aks başına 1,1 kg’a varan CO2 emisyonu azaltımı sağlamanız mümkündür.

Yeni MICHELIN lastiklerinin ve kaplanmış MICHELIN Remix lastiklerin kullanım ömrünü %25’e varan oranda uzatarak,(1)diş açtırdığınız her 4 lastik için 1 lastik tasarruf etmiş olursunuz.

Diş açma, MICHELIN Remix lastikleri kaplama işlemini etkilemez. MICHELIN Remix lastiklerin kaplanmasına ilişkin kabul oranı, diş açılmış ve diş açılmamış MICHELIN lastikleri için benzerdir: %89(4).

UYGULAMADA DİŞ AÇMa

Diş açma işleminin lastik üreticisinin tavsiyelerinden farklı olması durumunda (desen, derinlik, bıçak vb. gerekliliklerine uyum) sorumluluk operatör ve şirkete aittir.

2-4 mm sırtı alanı kaldığında diş açmak şunları mümkün kılar:

  • Sırt deseninin yeniden oluşturulması
  • Lastikte artık bir diş açma derinliği göstergesi görülmediğinde, lastik sırtının tabanı ile sırt katları arasında mutlaka en az 2 mm’lik bir kauçuk derinliği olmasını sağlayacak bir diş aşma derinliğinin ayarlanması.

Çok derin diş açma:

  • Lastiğe zarar vererek lastiklerin zamanından önce tahrip olmasına neden olabilir;
  • Kaplamanın etkili olmasını riske atabilir;
  • Sırt tabanındaki katları açığa çıkarabilir (mevzuata göre yasaklanmıştır).

Şu durumlarda diş açılmamalıdır:

Sırt deseninde önemli hasar belirtilerinin görülmesi (delikler, çizikler, kesikler, yırtılma vb.) Bu durumda metalik katların oksitlenme riski vardır. Bu durum lastiğin yolda çabucak bozulmasına ve dolayısıyla ani bir hava basıncı kaybına neden olabilir.

Diş açılmış lastik stoklarını yönetin

Diş açma işlemi nedeniyle aracın hizmet dışı kalma süresini en aza indirmek amacıyla, diş açılmış lastiklerden oluşan bir stok bulundurarak çalışmaları optimize etmenizi öneririz.

TEKNİK GEREKLİLİKLER

Diş açma işlemi yalnızca iyi havalandırılan bir yerde, elektrik ısıtmalı bıçak içeren bir aletle gerçekleştirilmelidir.

  • Diş açma işlemi yalnızca iyi havalandırılan bir yerde, elektrik ısıtmalı bıçak içeren bir aletle gerçekleştirilmelidir.
  • Diş açma işleminden önce lastiğin iyi durumda olup olmadığı incelenmelidir. Her türlü hasar veya yetersiz onarım, uygun şekilde düzeltilmelidir. Sırtta darbeli kısımlar, birden fazla çentik veya sırt bloklarında aşınma belirtileri varsa, diş açılması önerilmez.
  • Her lastik boyutu ve sırt deseni tipi için uygulanacak diş açma genişliği ve derinliği verilmiştir. Bunun için yuvarlatılmış bir bıçak kullanılmasını öneririz. Diş açılan lastik daha fazla aşındığından, bıçaktaki yuvarlatılmış profil nedeniyle diş açma genişliğinin biraz azalacağı unutulmamalıdır.
  • Diş derinlikleri lastiğin çevresindeki çeşitli noktalardan ölçülmelidir. Diş açma bıçağının kesme derinliği, ölçülen minimum diş derinliğine uygun olmalıdır. Diş aşınma göstergesinde yer alan diş açma derinliği göstergesi, mevcut sırt desenlerinde bıçağın en uygun derinliğe göre ayarlanmasına olanak tanır.
  • Her ana kanalın diş açma işlemi, sırt aşınma göstergesi kullanılarak yapılmalıdır.
  • Lastikte anormal aşınma belirtileri varsa, teknik olarak lastik sırtının yalnızca bir kısmında diş açılabilir.
  • MICHELIN Remix lastiklerinin sırt kısımlarında yeni lastiklere benzer şekilde diş açılabilir.
  • Tüm diş açma derinlikleri yaklaşık olarak belirtilmiştir.
  • Bu kitapçıkta yer almayan herhangi bir MICHELIN lastiğine diş açmak istiyorsanız, tavsiye almak için lütfen Michelin temsilcinizle iletişime geçin.

ÇEKER AKSTA KULLANILACAK DİREKSİYON AKSI LASTİKLERİNİN SIRT DESENLERİNDE DİŞ AÇMA

Michelin, otobüs ve kamyonların direksiyon akslarına takılan lastiklerde diş açılmasını tavsiye etse de tüm kullanıcılar bunu yapmayabilir.
Ayrıca bazı ülkelerde yürürlükte olan yasal düzenlemeler, ön akslarda diş açılmış lastik kullanılmasını yasaklamaktadır.

Lastiğin kilometre performansı potansiyelini optimize etmeye ve kullanıcının maliyetlerini azaltmaya yönelik olarak, çeker akslara ilişkin özel diş açma şemaları bir seçenek olarak sunulmuştur. Bu diş açma işlemleri yol tutuşu ve çekiş kabiliyetleri sağlar.

DİŞ AÇMA HAKKINDA BAŞLICA AVRUPA DÜZENLEMELERİ

Avusturya

Belçika

Bulgaristan

Hırvatistan

Çekya

Danimarka

Avrasya AB(1)

Finlandiya

Estonya

Fransa

Almanya

Yunanistan

Macaristan

İrlanda

İtalya

Letonya

Litvanya

Lüksemburg

Hollanda

Norveç

Polonya

Portekiz

Romanya

Sırbistan

Slovakya

Slovenya

İspanya

İsveç

İsviçre

Türkiye

Ukrayna

Birleşik Krallık